Friday, 7 July 2017

Selepas Qatar Menolak Tuntutan, Ini Pula Tuduhan Saudi Dan Sekutu


Raja Arab Saudi Dan Amir Qatar (Foto; Getty Images)

Qatar telah menyatakan kekecewaannya atas tuduhan palsu atas kenyataan yang dikeluarkan oleh Arab Saudi dan sekutunya di Kaherah dan Jeddah, yang menggambarkan tuduhan blok anti-Doha tersebut sebagai fitnah, lapor Al-Jazeera.


Agensi berita Qatar memetik sumber kementerian luar negeri sebagai berkata pada hari Jumaat bahawa dakwaan oleh Arab Saudi, Emiriah Arab Bersatu, Bahrain dan Mesir mengenai campur tangan Qatar dalam hal ehwal dalaman negara-negara lain dan pembiayaan keganasan adalah tuduhan tidak berasas.

Kedudukan Qatar menolak dan mengutuk semua bentuk keganasan secara konsisten memang diketahui, kata sumber itu.

"Negara Qatar adalah anggota aktif yang komited untuk memerangi keganasan dan pendanaannya di peringkat serantau dan antarabangsa. Masyarakat antarabangsa membuktikannya."

Qatar tetap bersedia untuk "bekerjasama dan mengkaji semua tuntutan yang tidak bercanggah dengan kedaulatan Negeri Qatar," tambah sumber itu.

Sumber itu juga mengkritik kelompok anti-Qatar yang menuduh Doha mendedahkan senarai tuntutan, mengatakan tuntutan itu tidak berasas dan dapat disangkal dengan bukti.

Dalam satu kenyataan bersama yang dikeluarkan Khamis, Arab Saudi dan sekutu-sekutunya mengatakan bahawa keengganan Qatar memenuhi 13 senarai tuntutan mereka adalah bukti hubungannya dengan kumpulan pengganas.

Negara-negara itu juga mengancam untuk mengenakan sekatan lebih lanjut ke atas Doha kerana keengganannya untuk tunduk kepada tuntutan mereka untuk mengakhiri Krisis Teluk.

Next article Next Post
Previous article Previous Post
 
-->