Friday, 14 July 2017

Bilal Meninggal Dunia Dalam Masjid Ketika Menunggu Untuk Melaungkan Azan



Kematian adalah rahsia yang tidak ada satupun makhluk mengetahui bila ajal seseorang melainkan Allah. Orang-orang yang disayangi Allah SWT pasti akan mendapatkan kematian dalam khusnul khotimah iaitu pengakhiran kematian yang baik. Setiap Muslim pasti mengimpikannya.

Setiap Muslim bercita-cita mengejar khusnol khotimah. Namun tidak semua dapat mengecapinya saat kematian. Hanya orang tertentu sahaja yang sentiasa mengamalkan ibadah secara rutin dan ikhlas hanya kerana Allah.

Contoh yang boleh kita lihat orang yang berjaya mendapatkan khusnol khotimah adalah seperti hamba Allah yang meninggal dunia di sebuah masjid di Arab Saudi baru-baru ini.

Bilal Masjid Al-Sulaimani di Jeddah telah meninggal sementara menunggu untuk memanggil menyeru untuk solat (azan) untuk solat Subuh.

Kepada Allah kita datang dan kepada-Nya kita akan kembali.

Hamba yang beruntung tersebut bernama Abdul Haq al Halabi yang berusia 60 tahun, sedang duduk membaca Al-Quran dan meninggal dunia hanya beberapa minit sebelum waktu Azan.

Dia berasal dari Syria dan telah tinggal di Arab Saudi selama 40 tahun dan dia sering dikenali kerap kali ke masjid dan sering kali membaca al-Quran. Semoga Allah memberinya Jannah.

Dikatakan bahawa kita akan mati seperti cara kita hidup. Setiap orang akan meninggalkan dunia ini dan cara yang sangat indah untuk kembali kepada Allah - berada dalam masjid sambil membaca Quran, menunggu untuk melaungkan azan!

Marilah kita melihat kehidupan kita sendiri dan bertanya kepada diri sendiri apa yang sedang kita lakukan untuk mempersiapkan diri di akhirat? Adakah kita tepat waktu untuk solat dan bagaimana kita berapa kali membaca Al-Quran dalam sehari?

Next article Next Post
Previous article Previous Post
 
-->