Friday, 23 June 2017

Tular Video Perkahwinan Yang Didakwa Tidak Sah, Ini Penjelasan Kakak Pengantin



Sedia maklum, dalam perkahwinan pasangan Islam, perkara wajib yang menjadi asas bagi mengikat ikatan tersebut adalah pasangan lelaki dan perempuan, wali, dua orang saksi lelaki serta ijab dan qabul.


Melalui satu video lama yang dipercayai tersebar semula di media sosial sejak beberapa hari lalu, ia menjadi topik kecaman orang ramai kerana lafaz yang diucapkan oleh pengantin dipercayai menyamai satu upacara dalam perkahwinan penganut Kristian.



Timbul rasa kurang enak setelah video itu mendapat pelbagai spekulasi buruk kerana dikatakan sama seperti yang dibuat oleh pasangan Kristian yang dinikahkan paderi melalui 'vow exchange', seorang wanita, Emyliana Nukman, yang tampil mengaku sebagai ahli keluarga pengantin perempuan tampil membuat penjelasan.

Sekali lagi kami ingatkan, penjelasan dan video yang dipaparkan adalah kisah lama yang berbangkit kembali dua tiga hari ini.

Berikut penjelasan beliau:

Assalamualaikum buat semua admin page yang berkenaan serta keyboard warrior yang berkomen negatif mahupun positif berkenaan video majlis adik perempuan saya yang berlangsung di Melbourne, Australia.

Disini, saya ingin memberi sedikit penjelasan berkaitan dengan video telah diviralkan.


Pengantin dinikahkan oleh bapa pengantin perempuan, bersama saksi & kadi. Kadi tersebut adalah orang Islam yang tinggal di australia lebih 20 tahun.

Selesai upacara akad nikah, kedua pengantin diminta untuk duduk berhadapan dan menyarungkan cincin antara mereka sambil kadi membacakan ikrar perjanjian/lafaz ikrar yang mana di Malaysia kita guna perkataan "taklik" manakala di sana menggunakan perkataan "vow exchange" yang dilafazkan dalam Bahasa Inggeris.



Apa yang difahamkan, itu adalah prosedur perkahwinan di sana. Video yang menjadi viral tu separuh sahaja. Mungkin itu yang menyebabkan salah faham orang di luar sana.

Untuk pengetahuan admin & pengkritik, itu tidak ada kena mengena dengan syiah. Saya dan ahli keluarga masih berpegang pada ajaran yang betul dan golongan ahli sunnah wal jamaah. Saya tidak pasti apakah tujuan orang yang upload video tersebut sehingga menjadi fitnah. Wallahua'lam.

Kita di bulan Ramadhan wahai saudara seagamaku. Jangan cepat melatah, jangan cepat menghukum. Mampukah saudara semua utk memohon maaf pada ahli keluarga kami? Sesungguhnya dipihak saya, saya ampunkan dosa kalian sekiranya kalian memohon maaf dari kami. Ramadhan Kareem.


LK: Jadi buat pengkritik semua, sebelum menyebarkan suatu berita tolong semak kesahihan berita tersebut bimbang-bimbang berlaku fitnah. Tambahan lagi ini adalah video lama yang dimuat-naik kembali oleh netizens yang tidak tahu apa tujuan sebenar ia disebarkan.

Next article Next Post
Previous article Previous Post
 
-->