Saturday, 17 June 2017

Cermin Kereta Kekuningan? Jangan Tukar Baru Lagi, Guna Cara Ini Dulu



Lampu depan atau headlamp mempunyai peranan sangat penting untuk kenderaan bermotor seperti kereta yang berfungsi sebagai penerang jalan ketika memandu pada waktu malam.

Namun ramai sekali pemilik kereta yang mengabaikan 'rawatan' lampu depan. Kesannya cermin lampu akan menjadi kusam atau kelihatan kekuningan, kerana faktor cuaca seperti panas / hujan dan debu.

Jadi, apabila lampu depan kusam, sudah tentu boleh mengganggu prestasi lampu sehingga mengurangkan terang lampu ketika malam hari. Apabila berlaku keadaan seperti itu, pemandu harus lebih berhati-hati ketika memandu kerana sistem pencahayaan yang tidak maksimum. Di sini keadaan lampu depan yang jelas dan terang menjadi faktor keselamatan yang sangat penting bagi pemandu.

Pemilik keret
a bernama Imran Jalil mempunyai tips untuk membersihkan lampu depan supaya tampil berkilat dari kusam / kekuningan. Jom ikuti tips yang dikongsikan melalui akaun facebooknya.

Pertama, sediakan bahan-bahan yang diperlukan seperti berikut:

  • Samurai 1K clear Lacquer = RM20
  • Kertas pasir gred 600 dgn 2000 = RM2.80
  • Pita pelekat (sedia ada)
  • Kertas surat khabar lama = free



Setelah bahan-bahannya siap, langkah pertama adalah lekatkan pita pelekat di sekeliling lampu.


Kemudian, gosok atau sental menggunakan kertas pasir gred 600 (sederhana halus), lapisan kuning akan menghilang secara perlahan. Ulangi proses ini, jika dirasakan perlu.


Gosok pula menggunakan kertas pasir gred 2000 (halus) secara merata di permukaan headlamp. Biasanya, permukaan headlamp sudah bersih, tapi masih kelihatan kusam. Selepas siap sental, biarkan sehingga kering. 

Selepas itu, tutup sekeliling lampu depan dengan surat khabar, proses seterusnya adalah untuk menyembur Clear Lacquer.



Sembur sehingga dua atau tiga lapis semburan. Untuk semburan kali pertama, biarkan kering selama lima minit, ulang langkah yang sama sampai tiga kali semburan.



Hasilnya..




Cara ini memang sudah terbukti berkesan dan boleh dicuba sendiri dari rumah. Mudah sangat kan? Selain keluarkan modal, apa yang penting adalah semangat rajin saja.

Next article Next Post
Previous article Previous Post
 
-->