Saturday, 24 June 2017

Anjing Laut Bertarung Melawan Gurita Berjaya Dirakam, Siapa Menang?



Seorang pelancong berjaya merakam aksi luar biasa pertarungan kalah mati antara seekor anjing laut dan sotong kurita.

Pelancong bernama Connor Stapley itu merakam peristiwa yang jarang berlaku itu dengan menggunakan telefon bimbitnya ketika sedang mendayung kayak di Kaikoura, New Zealand, Selasa (20/6/2017) pukul 14.00 waktu setempat.


Lelaki 28 tahun itu sedang mengetuai sebuah kumpulan yang terdiri dari tiga kayak saat dia menyaksikan kedua-dua haiwan itu bertarung di depannya.

Tanpa fikir panjang Connor terus merakam pertarungan antara anjing laut yang seberat kira-kira 120 kilogram itu dengan seekor sotong.

Dalam rakaman itu kelihatan anjing laut tersebut mencampakkan si sotong ke udara yang kemudian jatuh lagi ke air sebelum cuba melarikan diri.

Namun, selepas 20 minit pertarungan, si sotong kelihatan mula menyerah. Selanjutnya, si anjing laut memakan sotong itu dengan memutuskan kaki haiwan itu satu persatu.

"Sangat jarang melihat peristiwa seperti ini dan lebih jarang lagi di siang hari. Biasanya anjing laut New Zealand sering kelihatan di malam hari," kata Connor yang bekerja untuk Kaikoura Kayaks.

"Saya melihat sekumpulan burung laut tidak jauh dari lokasi saya, hal itu biasanya menunjukkan ada sesuatu sedang terjadi dan memsng  benar ada pertarungan di sana," tambah Connor.

"Gurita itu sama sekali tidak memiliki peluang untuk melarikan diri. Anjing laut sangat gemar memakan sotong, biasanya mereka makan 7 kilogram sotong sehari," tambah Connor.

Anjing laut berbulu New Zealand mampu menahan nafas selama 11 minit ketika menyelam di laut.

Sotong adalah makanan kesukaan anjing laut. Jika mereka berjaya 
melarikan diri, sotong boleh menumbuhkan kembali tentakelnya yang putus.


Next article Next Post
Previous article Previous Post
 
-->