Zimbabwe : Pemerintah Kaya Raya, Rakyat Papa Kedana



Zimbabwe adalah sebuah negara tanpa lautan, dikelilingi oleh Afrika Selatan di selatan, Botswana di barat, Zambia di barat daya, dan Mozambique di timur dan timur laut

Ekonomi Zimbabwe

Ekonomi Zimbabwe terus mengalami kemorosotan selama beberapa waktu ini. Inflasi negeri ini terus meningkat hingga 2,2 juta persen, yang menjadi inflasi tertinggi di dunia. 

Akibat inflasi yang tinggi tersebut, bank sentral Zimbabwe sudah mengeluarkan 4 versi mata wang sehingga sekarang. Terakhir kali bank sentral Zimbabwe mengeluarkan pecahan $ 100,000,000,000,000 (100 triliun dolar) yang menjadi wang dengan nominal terbesar di dunia yang kemudian digantikan dengan dolar versi ke-4 dimana setiap $ 100,000,000,000,000 (100 triliun dolar) wang lama digantikan menjadi $1 wang baru. 

Dengan ekonomi yang terus buruk sekarang bank sentral Zimbabwe memutuskan untuk membolehkan rakyatnya menggunakan mata wang dolar Amerika sebagai mata wang mereka untuk menstabilkan kembali ekonomi Zimbabwe. 

wang 100 billion Zimbabwean Dollar cuma boleh membeli 3 biji telur. 


Kesihatan

Sistem kesihatan di Zimbabwe merupakan salah sebuah negara yang terburuk di dunia dimanakadar harapan hidup untuk lelaki hanya sehingga umur 44 tahun dan 43 tahun untuk wanita, hasil ini menunjukkan penurunan dibandingkan pada tahun 1990. 

Penurunan ini disebabkan kerana virus HIV/AIDS. Kadar kematian bayi juga meningkat dari 5,9% pada akhir tahun 1990an menjadi 12,3% pada tahun 2004' sementara itu pada waktu yang bersamaan terjadi kadar kelahiran bayi yang meningkat secara drastik. 


Sistem kemudahan kesihatan juga tidak berbeza jauh dengan keadaan kesihatan masyarakat. Pada akhir November 2008, tiga dari empat rumah hospital di Zimbabwe ditutup. 

Selain itu, para doktor dan pakar perubatan juga melakukan migrasi besar-besaran seiring dengan buruknya keadaan politik dan ekonomi.

Pada Ogos 2008, sebahagian besar daerah Zimbabwe mengalami epidemi kolera. Keadaan ini semakin parah dengan 10.000 orang terinfeksi kolera di hampir seluruh daerah di Zimbabwe. Epidemi ini juga tersebar hingga ke negara jiran seperti Botswana, Mozambique, Afrika Selatan dan Zambia.

Pemerintah Kuku Besi

Robert Gabriel Mugabe (lahir 21 Februari 1924; umur 86 tahun) adalah Presiden Zimbabwe pada masa ini. Ia tampil sebagai ketua kerajaan Zimbabwe sejak 1980 sebagai perdana menteri pertama dan kemudian Presiden eksekutif pertama.

Ia muncul sebagai ketua pemerintahan sejak tahun 1980 ketika memegang Perdana Menteri Zimbabwe yang pertama dan Presiden eksekutif pertama. Jabatan presidennya dimulai pada 31 Disember 1987.


Gambar Istana Presiden Zimbabwe 







Zimbabwe : Pemerintah Kaya Raya, Rakyat Papa Kedana Zimbabwe : Pemerintah Kaya Raya, Rakyat Papa Kedana Reviewed by Admin on 10:14:00 PTG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.