Laman Kongsiadmin@lamankongsi.com

Cara Menghadapi Stress Menurut Islam

Ahad, November 13, 2011

harith | Ahad, November 13, 2011 |

1. Membaca al-Quran dengan Menghayati MaknanyaDengan menghayati makna ayat-ayat dalam al-Quran iaitu memahami dan mendalami isi kandungannya, seseorang itu berupaya menenangkan dan menenteramkan hati dan fikiran.

2. Memperbanyakkan Taubat dan IstighfarBerfikir sejenak tentang dosa yang dilakukan. Merenung tentang segala nikmat yg Allah beri kepada kita.

Kelebihan Taubat dan Istighfar
+ Disayangi oleh Allah
+ Didoakan oleh para malaikat
+ Diampunkan dosa
+ Allah memberi pelepasan kepadanya daripada sebarang masalah
+ Dimurahkan rezeki
+ Ditinggikan kedudukan di sisi Allah
+ Bertaubat adalah ciri orang yg beriman

3. Mendekatkan Diri kepada Allah
Boleh dilakukan dgn 2 cara:
a) Qiamullail: iaitu bangun di tengah malam untuk beribadah kepada Allah dengan meninggalkan kenikmatan tidur.
Seseorang yg bangun pada tengah malam semata-mata utk mengingati Allah, dgn susah payah berwuduk dan bersolat, maka hatinya akan menjadi tenang dan fizikalnya akan jadi kuat.

b) Banyakkan berzikir: Mengingati Allah sama ada dgn perkataan, perbuatan dan niat yg dilakukan semata-mata kerana Allah.
Allah berfirman dalam Surah al-Ra’d : 28, maksudnya, ”Bukankah dgn mengingati Allah itu, hati-hati akan menjadi tenang.”

4. Banyakkan Bersedekah

Salah satu perkara yang menyebabkan jiwa sentiasa tertekan dan tidak tenang ialah harta. Orang yang kikir sentiasa disempitkan oleh Allah swt. Hati dan akhlaknya kerana bakhil dengan kurniaan Allah swt.
Dalam keadaan ini, pemberian sedekah hendaklah semata-mata kerana Allah, malah ketika seseorang itu berasa bakhil dan sangat sayang akan hartanya, maka bersedekahlah bagi mendapatkan keberkatan yang lebih.

5. Bijak Mengurus
Seseorang itu harus bijak menguruskan masa, kerja, keutamaan dan asset yang ada. Bahkan Allah telah mengingatkan kita tentang beban kerja dan tanggungjawab itu perlulah sepadan dengan kemampuan kita. Kita diajar supaya berdoa ketika melakukan kerja-kerjayang berlebihan yang tidak mampu di tanggung.


6. Bersangka Baik Terhadap Allah
Kita hendaklah berbicara dan berkata positif serta penuh pengharapan kepada Allah swt. Hal ini karena setiap lafaz yang di ucapkan itu adalah doa dan sangkaan kita kepada Allah.

7. Tawakal

Berserah diri kepada Allah, iaitu setelah melakukan sesuatu perkara itu diserahkan keputusannya kepada Allah sama ada Berjaya atau tidak.Namunsetelah berusaha sedaya upaya., pasti Allah menilai dengan sebaiknya. Itulah janjinya. Seseorang itu harus menyedari bahwa Allah lah yang mengurniakan rezeki, kekuatan dan keinginan serta tubuh badan yang sehat. Maka sebagai hambanya, kita harus berusaha meneruskan hidup di dunia ini.
sumber